Τετάρτη, 2 Σεπτεμβρίου 2009

Η (τοπική) ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ και το νέο ΙΔΡΥΜΑ ...

Τελικά η ίδρυση του Πανεπιστήμιου που θα έχει έδρα του την πόλη μας, δρομολογείται (ανεξάρτητα από τον τρόπο και τον χρόνο συζήτησης στη Βουλή της σχετικής τροπολογίας) και ελπίζουμε ότι η σπουδή που επιδείχτηκε ως προς τις διαδικασίες Κοινοβουλευτικής τακτοποίησης του θέματος , θα χαρακτηρίσει και τις διαδικασίες υλοποίησής του. Αναρωτιέμαι ώρες - ώρες όμως, αν έχουμε ξεκάθαρη άποψη για το ΤΙ θέλουμε από το Πανεπιστήμιό μας , ΤΙ πρέπει να «δώσουμε» και ΤΙ η λειτουργία του ΜΠΟΡΕI να προσφέρει στην κοινωνία μας. Αναμφίβολα , η ίδρυση του Πανεπιστήμιου αγκαλιάστηκε από το σύνολο της κοινωνίας μας, στηρίχτηκε τόσο από τους απλούς ανθρώπους όσο και από Πολιτικές και κάποιες Ακαδημαϊκές τοπικές προσωπικότητες( όχι χωρίς κάποιας μορφής ιδιοτέλεια) χωρίς όμως ΣΥΝΟΧΗ ως προς το στόχο και τα οφέλη που θα προκύψουν στο χώρο . Άλλοι για να πουλήσουν σουβλάκια , άλλοι για ψήφους , μερικοί για να αυξήσουν τις πιθανότητες να αναβαθμιστούν σε πρυτάνεις, άλλοι με το νου στα ξενοίκιαστα διαμερίσματα , βάλαμε το χεράκι μας όλοι και το ποθούμενο βρίσκεται μπροστά μας , έτοιμο προς υλοποίηση!... Να δούμε όμως την πραγματικά αναπτυξιακή λειτουργία του Πανεπιστημίου μας πρέπει, παρά να εκλαμβάνουμε τα παράπλευρα ως αίτια Ανάπτυξης , κάτι που χαρακτηρίζει μια κοινωνία χωρίς ακαδημαϊκές εμπειρίες και βιώματα.. Το Πανεπιστήμιο πάντα ήταν , είναι και μάλλον θα είναι , ένας χώρος που παράγει γνώση και σκέψη και την διαχέει στην κοινωνία , παράγει Ανάπτυξη και τέλος αποτελεί «τον τρελό του χωριού» προκαλώντας ΚΥΡΙΩΣ θετικά την κοινωνία και τα αντανακλαστικά της. Η παραγωγή γνώσης και σκέψης σήμερα , είναι η πλέον αυτονόητη λειτουργία του πανεπιστήμιου και μαζί με την Έρευνα και με την αξιοποίηση των χαρισμάτων και των ταλέντων των φοιτητών , εμβολιάζει με την ανάπτυξη κριτικής σκέψης την ΚΟΙΝΩΝΙΑ παρέχοντας φρέσκιες απόψεις , καινοτόμες ιδέες , συμβάλλει στις αλλαγές , την πρόοδο και τον εκσυγχρονισμό της. Αυτονόητη και η υπόθεση ότι η εκπαιδευτική λειτουργία θα επιτελείται από ΑΞΙΟΥΣ λειτουργούς , κι όχι από κομματικούς επιτετραμμένους και διαδρομιστές πολιτικών προθαλάμων , που εξ υποθέσεως είναι ανίκανοι να μεταδώσουν την ουσία της Παιδείας . Ότι δηλαδή οι «δεξιότητες» που παρέχονται με τις σπουδές δεν είναι ο αυτοσκοπός , δεν διαθέτουν «ενδογενή» αξία , πρέπει να υπηρετούν άλλες εξωγενείς αξίες , στη διαμόρφωση των οποίων πρέπει να συμμετέχει και να επηρεάζει ο απόφοιτος … Η Αναπτυξιακή προσφορά του Πανεπιστήμιου δεν περιορίζεται στον αριθμό των διδασκόντων και των διδασκομένων , στις δαπάνες που πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένο οικονομικό χώρο (μαζί με τα δευτερεύοντα πολλαπλασιαστικά φαινόμενα) ή τις κρατικές λειτουργικές δαπάνες του ιδρύματος. Αναμφίβολα το Πανεπιστήμιο, αν όλα πάνε καλά, θα είναι ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ εργοδότης της περιοχής…Μπορούμε όμως να αγνοήσουμε τα οικονομικά οφέλη από τις συμμετοχές σε Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα ( στα οποία ΜΠΟΡΕΙ να απασχοληθούν πολλοί ερευνητές) , σε ανταλλαγές φοιτητών με ξένα Πανεπιστήμια , σε δράσεις και επενδύσεις για την ανάπτυξή του; Δεν είναι αμελητέες αυτές οι παράμετροι , οι οποίες όμως είναι συνδεδεμένες με την ΑΡΙΣΤΗ λειτουργία και την αξιοπρεπή ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ του νεότευκτου ιδρύματος. Ο ρόλος του Πανεπιστήμιου σαν τον «τρελό του χωριού» είναι και ο πιο αμφιλεγόμενος , ο πλέον παρεξηγημένος από την σύγχρονη κοινωνία . Με το να εισάγεις «καινά δαιμόνια» στις σημερινές συντηρητικές κοινωνίες , με το να πρωτοπορείς, παράγεις αντιδράσεις και αρνητικές κριτικές . Πάντα η πρωτοτυπία και η μεταρρύθμιση προκαλούν δυσαρέσκεια στους βολεμένους , ενώ η υποστήριξή τους από αυτούς που πρόκειται να επωφεληθούν είναι μικρότερη των αντιδράσεων ! Πρέπει με άλλα λόγια , να υπάρχει συνεχής «διάλογος» με τυχόν ετερόδοξες απόψεις και διαρκής καλοπροαίρετη ανοχή σε τυχόν ανορθόδοξες σκέψεις του σήμερα, που μπορεί το αύριο να τις δικαιώσει…(Παράδειγμα οι νεοφιλελεύθερες απόψεις, που ενώ πριν μερικά χρόνια ήταν το ΑΠΑΝ , σήμερα , η ζωή τις έχει παραδώσει στη χλεύη των πρωτοετών φοιτητών Οικονομικών…) Το Πανεπιστήμιο, δεν θα πρέπει να αποξενωθεί από τον χώρο, ακόμα και αν φαίνεται να κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση από την αναμενόμενη , γιατί η αυτονομία του (στο πλαίσιο του ιδρυτικού νόμου- έστω τροπολογίας- ) αποτελεί προϋπόθεση και απόδειξη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ...

Δεν υπάρχουν σχόλια: